Description [Français / English] |
Composition sonore Stop List |
Références References |
Retour Return |
Historique
L'église St. Barnabas est une paroisse anglo-catholique (Haute Église) de la communion anglicane depuis sa création en 1889. Son premier pasteur fut le révérend G. W. Taylor. Le 22 juin 1889, le journal Ottawa Evening Journal publiait un article relatant « qu'un terrain avait été acheté au coin des rues Kent et James sur lequel une nouvelle église paroissiale serait construite ». En attendant de disposer d'une église, les paroissiens ont dû se contenter d'une petite école publique appelée, pendant un certain temps, Catherine Street School, puis High Street School. Une église fut officiellement ouverte le 10 janvier 1890.
L'église fut agrandie par l'addition d'un choeur et d'un sanctuaire. Elle a été inaugurée par le recteur, le révérend W. H. Bayley, le 2 février 1913. La sainte réserve fut instituée en 1920.
Le 29 avril 1929, la communauté décida de construire une nouvelle église et d'utiliser la présente comme salle paroissiale. 86 personnes se portèrent en garantie pour l'hypothèque de 94 750 $. La pierre angulaire fut posée par le très révérend John Charles Roper, évêque d'Ottawa, le 23 mai 1931 et l'église fut inaugurée le 20 octobre suivant. L'édifice a été conçu dans un mélange de style byzantin et roman par l'architecte Colin M. Drewitt et a été construit par les entrepreneurs Taylor & Lackey. L'édifice a été consacré le 20 octobre 1952 par le très révérend Robert Jefferson, évêque d'Ottawa. Le choeur et le sanctuaire furent réaménagés en 1957. À cette occasion, l'orgue et la chorale furent relogés sur la tribune ouest.
L'ancienne église (salle paroissiale) fut démolie au cours de l'été 1991 et remplacée par une nouvelle salle paroissiale qui fut inaugurée le 12 juin 1994.
L'intérieur
Le sanctuaire contient un grand triptyque byzantin (au-dessus du maître-autel) du Christ entouré de Moïse et de Jean le Baptiste peint par l'artiste Michael O'Brien. Le matériau est un acrylique sur panneaux de bois puis doré à feuille d'or de 22.5 carats. Elle est un mémorial en souvenir du ministère du chanoine J. W. Cornish qui fut recteur de l'église de 1955 à 1972. Il a été donné par des paroissiens et des amis et fut bénit le 12 janvier 1979 par l'évêque William Robinson.
Le maître-autel est une oeuvre de George T. Hayes et provient de la première église. Le retable, conçu et peint d'après le réputé restaurateur d'églises britanniques, Augustus Pugin, qui entoure le triptyque est l'oeuvre de W. S. Berry et fut érigé lors de l'inauguration de l'église en 1931. Les sept lampes du sanctuaire représentent les sept dons de l'Esprit-Saint reçus lors de la confirmation. Elles brûlent continuellement, et ce, depuis leur installation dans la vieille église.
Le choeur est divisé de la nef par une poutre de jubé supportant un Calvaire. Conçue d'après Pugin, elle fut érigée en 1931 et peinte par C. W. Garwood. Les stations du chemin de croix furent conçues par les moines de l'abbaye de Beuron, en Allemagne. La croix est en chêne teint aux couleurs de l'ameublement de l'église et le cercle est de chêne blanc. Elles furent bénites le 25 octobre 1958 par l'évêque Ernest Samuel Reed. La chaire finement sculptée, installée à l'origine dans la vieille église, a été modifiée afin de s'harmoniser avec la nouvelle église. L'abat-voix qui la surmonte est un ajout ultérieur.
Le baptistère est situé sous le campanile. Les fonts baptismaux sont de marbre blanc italien. Ils ont été donnés par les paroissiens et ont été bénits le 25 janvier 1914. Le couvert, d'une forme inhabituelle, fabriqué de chêne et de fer, a été conçu d'après un ancien puits d'église.
Les verrières du sanctuaire sont l'oeuvre de Charles W. Kesley, de Westmount (Québec). Elles représentent les archanges (Michel, Raphaël et Gabriel) et des anges. Elles furent acquises par le révérend Herbert W. Browne.
L'église abrite une icône de Saint-Barnabé est l'oeuvre de Heiko Schlieper. Elle a été réalisée à l'oeuf tempéra puis dorée à la feuille d'or de 22.5 carats. Elle a été bénite le 21 octobre 1984 par l'évêque Edwin Lackey. L'église possède aussi une grande toile « L'adoration » réalisée par l'artiste québécois Norbert Chapdelaine en 1896. Le sanctuaire de la Vierge contient une sculpture délicate montrant la Vierge présentant son Fils au monde.
L'orgue
Une ancienne photographie montre que le premier instrument utilisé dans les services religieux dans le nouvel édifice a été un harmonium.
Le 4 avril 1891, le conseil de l'église décida d'acheter un orgue au montant de 1 200 $. La somme de 600 $ fut immédiatement souscrite. Un délai de cinq ans s'écoulera avant qu'un contrat ne soit signé avec Casavant Frères, de Saint-Hyacinthe (Québec). Celui-ci fut signé le 31 décembre 1896 « pour la somme de 1 400 $ en argent ou son équivalent ». Selon le contrat, le nouvel orgue, l'Opus 77, devait « être livré et prêt pour utilisation avant le 1er mars 1897. L'instrument sera placé du côté gauche de choeur. Le buffet doit être de pin fini à l'huile et à la laque et posséder des tuyaux de façade décorés avec goût faisant face à la nef et au choeur. Il possédera 10 jeux (Great 5, Swell 5, Pedal 1). Les claviers manuels auront une étendue de 58 notes et le pédalier 27. La traction des claviers et des jeux sera mécanique. » L'instrument a été inauguré par l'organiste, Dr. Frank T. Shutt, le 25 mars 1898. L'instrument était complètement payé en 1899.
Une réunion spéciale du conseil de l'église eut lieu en octobre 1912 au cours de laquelle la décision fut prise d'agrandir l'église par la construction d'un nouveau choeur. Les travaux débutèrent en novembre et furent suffisamment achevés pour permettre d'utiliser la « nouvelle église » le 2 février 1913. L'orgue a été installé dans le nouveau choeur sous la direction de l'organiste, un monsieur Bush.
Lorsqu'en 1929, la décision fut prise de construire une nouvelle église qui sera inaugurée en 1931, l'instrument a été enlevé, reconstruit et agrandi par la firme Franklin-Legge, de Toronto et Montréal. Lorsque réinstallé dans la nouvelle église, l'orgue fut placé dans une chambre du côté gauche du choeur derrière la chaire. L'instrument fut inauguré le 30 octobre 1931 par l'organiste Ernest S. Huson. Malheureusement, le devis de cet instrument a été perdu.
En 1952, au moment de la consécration de l'église, il fut noté que la sonorité de l'orgue était superbe, mais son action mécanique archaïque montrait des signes de vieillesse et de décomposition. Il avait survécu honorablement à trois déplacements. Une autre note fait mention qu'une importante dépense devait être envisagée dans un futur rapproché, car, vu son état, l'orgue devra être reconstruit et qu'aucune réparation n'était possible. Des plans avaient déjà été élaborés par le conseil paroissial et discutés au conseil de l'église. On mit alors sur pied un fonds en l'honneur d'Ernest S. Huson qui fut organiste et chef de choeur de 1927 à 1952.
En 1955, l'orgue était devenu asthmatique et de plus en plus inadéquat pour remplir ses fonctions lors de célébrations telles que tenues dans la paroisse. La même année, un paroissien, Lorne Matthews, légua, à son décès, une somme substantielle qui, ajoutée au fonds Ernest Huson, procurait les sommes nécessaires à l'acquisition d'un nouvel orgue dans quelques années.
Lorsqu'en 1957, le sanctuaire a été rénové et agrandi, l'orgue et la chorale quittèrent le choeur pour la tribune arrière. Un nouvel orgue fut commandé à la firme Hill, Normand and Beard, de Londres (Angleterre). Il fut installé par Harry Gore et Leonard Maycock, les représentants canadiens de la firme. Gerald Wheeler, organiste et chef de choeur à l'église St. Matthew's, assista l'organiste Harry Lloyd dans la supervision de la conception et de l'installation du nouvel instrument. C'était un instrument de 20 rangs répartis sur deux claviers manuels et pédalier. Il incorporait un jeu et les sommiers à registres de l'ancien orgue Casavant. La division du Swell était inhabituellement divisée en deux sections, chacune avec sa propre boîte d'expression. La structure sonore, quoique classique, se prêtait admirablement à l'accompagnement de la liturgie. L'inauguration fut présidée par le très révérend Ernest Samuel Reed, évêque d'Ottawa, le 25 octobre 1958.
En 1979, des pourparlers préliminaires eurent lieu entre les dirigeants de l'église et la firme François Caron Inc. (représentant autorisé de Casavant Frères) concernant des réparations et la restauration de l'orgue Hill Norman and Beard. Le seul résultat de ces pourparlers fut l'installation d'un jeu de Mixture 1 1/3' de trois rangs dans la division du Great et l'exécution de quelques réparations mineures. Le rang fut bénit par l'évêque William J. Robinson le 10 février 1980.
En août 1980, le Dr. Godfrey Hewitt devint organiste et chef de choeur. Les problèmes de l'orgue continuèrent d'augmenter : notes muettes, inefficacité du moteur et du ventilateur, sommiers séchés. En juin 1981, un comité pour l'orgue fut mis sur pied à la suite de la réception d'une estimation des coûts de la part de François Caron. Le 13 septembre 1981, le conseil de l'église, de façon unanime et enthousiaste, approuva la restauration totale et des améliorations à l'instrument au coût de 94 000 $. Le contrat fut signé le 15 octobre 1981. Il était planifié que l'orgue actuel serait utilisé jusqu'à Pâques 1982, mais celui-ci rendit l'âme avant Noël. Pour une période de 10 mois, divers instruments électroniques furent utilisés. L'orgue a été installé à la mi-octobre 1982. La console a été remplacée (le meuble ayant été conservé), de nouveaux sommiers ont été installés et une nouvelle tuyauterie fut ajoutée agrandissant l'instrument à 29 jeux. Il a été bénit le 24 octobre 1982 par le très révérend Edwin K. Lackey, évêque d'Ottawa. Le concert inaugural eut lieu le 7 novembre 1982 et fut donné par le Dr. Godfrey Hewitt, Frances Macdonnell et Pamela Hoswitchka.
Au cours de la reconstruction de 1982, le buffet avait été agrandi afin d'accueillir la nouvelle tuyauterie et réaménagé afin de ne pas obstruer la rosace qui le surplombe. Aucune décoration ne fut ajoutée afin d'harmoniser la façade unie brune avec la richesse de l'intérieur byzantin de l'église. Au cours de l'automne 1995, après avoir étudié la décoration et l'architecture byzantine lors d'un voyage à Ravenna (Italie), Wesley R. Warren, organiste et chef de choeur depuis 1987, esquissa un schéma afin d'orner le buffet avec des moulures de bois peintes aux couleurs que l'on retrouve dans le retable du maître-autel et de la poutre du jubé. La décoration fut installée et bénite le 16 novembre 1995.
Le mécanisme de la boîte expressive originale de l'orgue Hill, Norman and Beard de 1958 avait été incorporé dans la reconstruction de 1982 et, malheureusement, demeurait lourd et bruyant. En février 1997, le conseil de l'église alloua des fonds pour le remplacement complet du mécanisme au cours de l'été qui suivit.
En 1998, le conseil de l'église décida d'accepter une proposition de la firme Sylvain Brisson Pipe Organs Ltd. pour le nettoyage et la réharmonisation complète de l'instrument, car, lors de la reconstruction de 1982, un effort minimal avait été consenti afin d'harmoniser la nouvelle tuyauterie à celle déjà existante et dont certains rangs remontaient à l'instrument de 1897. À la fin juin 1998, toute la tuyauterie fut enlevée, mise en boîtes et expédiée à Montréal pour le nettoyage, l'ajustement et l'harmonisation. Pendant ce temps, la tribune était nettoyée et repeinte. La tuyauterie revint au cours du mois d'août. Le travail d'équilibrage des jeux et des divisions fut réalisé par Alain Baumgarten. Le résultat fut un instrument plus doux, moins agressif et plus cohésif. Installé dans l'acoustique majestueuse de l'édifice, c'est avec enthousiasme, avec beaucoup caractère et de coloris que l'orgue sonne de la tribune arrière. L'instrument réharmonisé fut l'objet d'une réinauguration le 18 octobre 1998 alors qu'un court récital fut donné par l'organiste Wesley R. Warren.
En plus d'accompagner la liturgie, l'orgue est fréquemment utilisé en concert et en récital. La communauté est justement fière de ce qu'elle considère comme étant l'un des plus beaux instruments de la ville.
History
St. Barnabas has been an Anglo-Catholic (High Church) parish in the Anglican Communion since its inception in 1889. Its first incumbent was Rev G.W. Taylor. On July 22nd, 1889, the Ottawa Evening Journal contained a report which atated that "a parcel of land has been purchased at the corner of Kent and James Streets, on which a new parish church will be built". Until the newly-founded parish had a church building in which to worship, they had to "make do" with a small public school sometimes called Catherine Street School, and at other times High Street School. The church was officially opened on January 10th, 1890.
The church building was enlarged by adding a choir and a sanctuary to the old building. It was dedicated by the rector, Rev. W.H. Bayley, on February 2nd, 1913. The perpetual reservation of the Blessed Sacrament was started in 1920.
On April 29th, 1929, the congregation decided to erect a new church building and to use the present one as parish hall. 86 people act as guarantors for the mortgage bonds of $94,750. The foundation stone was laid by the Rt. Rev. John Charles Roper, Lord Bishop of Ottawa, on May 23rd, 1931 and the church was dedicated on October 20th next. The building was designed in a combination of Byzantine style and Romanesque style by architect Colin M. Drewitt and erected by contractors Taylor & Lackey. The building was consecrated on October 20th, 1952 by the Rt. Rev. Robert Jefferson, Lord Bishop of Ottawa. The chancel and sanctuary were rearranged in 1957. On that occasion, the organ and the choir were relocated to the west gallery.
The old church (parish hall) was demolished during the summer of 1991 and replaced by a new parish hall which was dedicated on June 12th, 1994.
The interior
The sanctuary contains the great Byzantine triptych (above the high altar) of Our Lord flanked by Moses and John the Baptist painted by artist Michael O'Brien. The medium is acrylic on wood panels with gilding in 22.5k gold leaf. It is a memorial to honor the ministry of late Rev. Canon J.W. Cornish (rector, 1955-1972). Given by parishioners and friends, it was blessed on January 12th, 1979 by Bishop William Robinson.
The high altar was made by George T. Hayes and is coming from the first church. The reredos, designed and colored after famous British church restorer Augustus Pugin, which surrounds the triptych, was made by W.S. Berry and was erected for the opening of the church in 1931. The seven sanctuary lamps represent the seven gifts of the Holy Spirit which are received in confirmation. They burn continuously as they did in the old church.
The chancel is divided from the nave by the rood screen bearing the Calvary. Modeled after Pugin, it was erected in 1931 and painted by C.W. Garwood. The Stations of the Cross were designed by the monks of the Archabbey of Beuron, in Germany. The cross design is oak, stained to match the church's wood, and the circle is natural linden wood. They were blessed on October 25th, 1958 by Bishop Ernest Samuel Reed. The finely carved oak pulpit, originally installed in the old church, was modified to blend with the new building. The canopy which hangs above is a later addition.
The baptistry stands beneath the campanile. The font is of whileThe baptistery stands beneath the campanile. The font is of while Italian marble. It was given by the parishioners and dedicated on January 25th, 1914. The font cover is of unusual design, fashioned in oak and iron after the cover of an old church well Italian marble. Given by the parishioners, it was dedicated on January 25th, 1914. The font cover is of unusual design, fashioned in oak and iron after the cover of an old church well.
The sanctuary stained glass windows are the product of Charles W. Kesley, of Westmount (Quebec). They represent archangels (Michael, Raphael, Gabriel) and angels and were acquired by Reverend Herbert W. Browne.
The church houses an icon of St. Barnabas made by Heiko Schlieper. The medium of egg tempera on wood with gilding in 22.5 gold leaf. It was dedicated on October 21st, 1984 by Bishop Edwin Lackey. It also houses a large oil painting "The Adoration" made by French-Canadian artist Norbert Chapdelaine, dated 1896. The shrine of Our Lady houses an anonymous delicate carving showing the Blessed Virgin Mary present her Son to the world.
The Organ
Given the evidence of an early photograph, it would appear that the first instrument which was used to accompany services in the new building was a harmonium or reed organ.
On April 4th, 1891, the Vestry decided to purchase an organ for $1,200 and $600 was subscribed at once. Five years would elapse before a contract was signed with Casavant Frères, of St. Hyacinthe (Quebec). It was signed on December 31st, 1896 "for the sum of $1,400 cash or its equivalent". As statted in the contract, the new organ, Opus 77, was "to be delivered in the church ready for used before March 1st, 1897. The instrument was to be placed on the left hand side of the chancel. The case to be of pine rubbed down with oils and shellac and to have tastefully decorated front pipes facing both the nave and the chancel. There were to be 10 stops (Great 5, Swell 5, Pedal 1). The manual compass was 58 notes and the pedal compass 27 notes. The key and stop action were to be mechanical." The instrument was inaugurated by the organist, Dr. Frank T. Shutt, on March 25th, 1898. By 1899, the organ was completely paid for.
A special Vestry meeting was called in October 1912, which authorized enlarging the church, by building a new chancel, work began in November, and was sufficiently completed to permit holding services in what might be called "the new church" on February 2nd, 1913. The organ was removed into the new chancel under the direction of the organist, a Mr. Bush.
When, in 1929, it was decided to build a new church which will open in 1931, the instrument was removed, rebuilt and enlarged by the Franklin-Legge Co., of Toronto and Montreal. When reinstalled in the new church, the organ was placed in a chamber on the left side of the chancel behind the pulpit. It was dedicated on October 30th, 1931 by organist Ernest S. Huson. Unfortunately, the specifications are not available.
In 1952, at the time of the consecration of the church, it was noted that the tone of the organ was superb, but the archaic tracker action showed signs of decay and old age. It had stood up well considering three removals. A further mention indicates that a serious expense will have to be faced in the neaIn 1952, at the time of the consecration of the church, it was noted that the tone of the organ was superb, but the archaic tracker action showed signs of decay and old age. It had stood up well considering three removals. A further mention indicates that a serious expense will have to be faced in the near future, when, because of age and decay the organ will have to be rebuilt, and no patching up will be possible. The Parochial Council has already considered plans, the details of which can be discussed at the Vestry. It was hoped that a fund may be started to honor Ernest S. Huson who was organist and choirmaster from 1927 to 1952r future, when because of age and decay the organ will have to be rebuilt, and no patching up will be possible. The Parochial Council have already considered plans, the datails of which can be discussed at the Vestry. A fund was started to honour Ernest S. Huson who was organist and choirmaster from 1927 to 1952.
In 1955, the organ had become somewhat asthmatic and was proving increasingly inadequate for the full expression of worship as conducted in the parish. The same year, a parishioner, Mr. Lorne Matthews, left, on his death, a substantial bequest which, added to the Ernest Huson Memorial Fund, provided the funds for obtaining a new and better organ a few years later.
When, in 1957, the sanctuary was renovated and enlarged, the organ and choir were removed from the chancel to the gallery at the west end of the church. A new organ was ordered from Hill, Norman and Beard, of London (England) and installed by Harry Gore and Leonard Maycock, the firm's Canadian representatives. Gerald Wheeler, organist and choirmaster at St. Matthew's Church, assisted the church organist, Harry Lloyd in overseeing the design and installation of the new instrument. It had two manuals and 20 ranks and incorporated one stop and the slider chests from the previous organ built by Casavant. The Swell was unusually divided into two sections, each under separate expression. The tonal scheme, somewhat classical, lent itself admirably to the accompaniment of the church's liturgy. The dedication was led by Rt. Rev. Ernest Samuel Reed, Bishop of Ottawa, on October 25th, 1958.
In 1979, preliminary talks took place between the church and François Caron Inc. (authorized representative of Casavant Frères) concerning repairs and restoration of the Hill, Norman and Beard organ. The only outcome of those talks was the installation of three-rank Mixture (1 1/3') on the Great and some minor repairs. The rank was blessed and dedicated by Bishop William J. Robinson on February 10th, 1980.
In August 1980, Dr. Godfrey Hewitt became organist and choirmaster. Problems with the organ kept piling up : silent notes, non functional pistons, inadequacy of motor and blower, and dried out windchests. In June 1981, an organ fund committee was formed after several assessments and a cost quotation was received from François Caron. On September 13th, 1981, an unanimous and enthusiastic Vestry decided for a through overall and improvement of the instrument at the cost of $94,000. The contract was signed on October 15th, 1981. It was intended that the existing organ would be used until after Easter 1982, but the instrument "gave up" before Christmas. For the next 10 months, various electronic instruments were used. The organ was installed by mid-October 1982. The console was replaced (the case being retained), new wind chests were installed and a large amount of new pipework was added, bringing the specification to 29 stops. It was blessed and dedicated on October 24th, 1982 by the Rt Rev. Edwin K. Lackey, Bishop of Ottawa. The inaugural concert was held on November 7th, 1982 by Dr Godfrey Hewitt, Frances Macdonnell and Pamela Hoswitchka.
During the 1982 rebuild, the organ case was expanded to incorporate new pipework, and reconfigured so as to not obscure the rose window above it, but there was no decoration added to help blend in the rather plain brown facade with the richness of the church's Byzantine interior. During the autumn of 1995, after studying Byzantine architecture and decoration while on a trip to Ravenna (Italy), Wesley R. Warren, organist and choirmaster since 1987, began a scheme to beautify the organ case with stylistic wood mouldings and hand-painted them using colours found in the altar reredos and the rood beam. The decoration was installed and blessed on November 16th, 1995.
The original swell box mechanism of the Hill, Norman and Beard instrument of 1958 had been incorporated into the 1982 rebuild, and unfortunately remained heavy and noisy in its action. In February 1997, Vestry directed funds to be allocated for the replacement of the entire swell box mechanism during the following summer.
In 1998, Vestry decided to accept a proposal by Sylvain Brisson Pipe Organs Ltd. to clean and revoice the entire instrument because in the 1982 rebuild, minimal attempts had been made to match the large amount of new pipework added at that time to the existing pipework (some ranks went back to the 1897 instrument). In late June 1998, the complete pipework was removed, crated and shipped to Montreal for cleaning, adjustment and revoicing. During that time, the gallery was cleaned and painted. Pipework was back in August.The careful balancing of stops and divisions by Alain Baumgarten has accomplished a gentler, less aggressive and more homogenous sound. Set in the majestic acoustics of the building, the organ speaks from the rear gallery with great vibrancy of tonal character and color. The revoiced instrument was rededicated on October 18th, 1998 and a short recital was given by the church's organist, Wesley R. Warren.
In addition to accompanying the liturgy, the organ is used frequently for concerts and recitals, and the congregation is justly proud of what they consider to be one of the finest instruments in the city.
Great |
Swell |
|||
---|---|---|---|---|
Principal | 8' | Principal | 8' | |
Gedeckt | 8' | Echo Salicional | 8' | |
Octave | 4' | Vox Angelica | 8' | |
Spitzflöte | 4' | Rohrflöte | 8' | |
Superoctave | 2' | Geigen Principal | 4' | |
Cornet 2 2/3' | II | Koppel Flöte | 4' | |
Mixture 1 1/3' | IV | Blockflöte | 2' | |
Cymbal 2/3' | III | Quintflöte | 1 1/3' | |
Trumpet | 8' | Mixture 2' | IV | |
Contra-Oboe | 16' | |||
Trumpet | 8' | |||
Oboe | 8' | |||
Clarion | 4' | |||
Tremulant |
Pedal |
|
---|---|
Subbass | 16' |
Bourdon | 16' |
Principal | 8' |
Bass Flute | 8' |
Spitzflöte | 4' |
Mixture 2 2/3' | IV |
Posaune | 16' |