Biographies d'organistes d'aujourd'hui
Biographies of today's organists



Q


Michelle Quintal

Text in English

Michelle Quintal a fait ses études musicales au Conservatoire de musique du Québec à Montréal, au Conservatoire de Genève et à l'Académie de musique de Vienne en Autriche. Elle a eu le privilège de travailler l'orgue avec les maîtres Bernard Lagacé, Lionel Rogg, and Anton Heiller ainsi que le clavecin avec Kenneth Gilbert et Isolde Ahlgrim. Elle a obtenu un lauréat de l'Académie de musique de Québec en piano et orgue, un Premier prix d'orgue du Conservatoire de musique de Montréal et un prix d'orgue avec la mention "excellence" de l'Académie de musique de Vienne. De 1966 à 1970, Michelle Quintal a été boursière du Ministère de l'éducation du Québec et du Conseil des Arts du Canada.

De 1971 à 2000, elle a été professeure dans les conservatoires de la province de Québec, notamment à Trois-Rivières. Conseillère artistique à Joliette (1972-1976, 1984-1986), à Repentigny (1984-1989), à Trois-Rivières (1993-2006), elle fait la promotion de la musique d'orgue québécoise en créant des oeuvres (Raynald Arsenault, Pierre-Michel Bédard, Denis Bédard, Claude Beaudoin, Gilles Desrochers, Raymond Perrin, Gilles Rioux et Marcel Thompson), en collaborant à divers publications dont l'Encyclopédie de la musique au Canada (2e édition), Mixtures, en donnant des conférences (congrès FQAO 1995, FQAO/RCCO 2000, Pro Organo Mauricie 2000) et en produisant deux disques compacts Orgue en Mauricie (QUINT, S-11013) avec des oeuvres pour orgue de Bernard Piché et Raymond Daveluy et Orgue et chant sacré en Mauricie (ATMA, ACD 2-1013) avec des oeuvres chorales et pour orgue de Bernard Piché et d'autres compositeurs de la Mauricie. Avec la collaboration de Roger Barrette, elle a co-signé aux Éditions GID (2015) l'essai Bernard Piché, grand maître de l'orgue.

Michelle Quintal a été introduite au Panthéon de la musique classique en 2009. Elle a fait partie de plusieurs jurys pour des examens d'orgue dans la province, elle s'est fait entendre à de nombreuses reprises sur les ondes de la société Radio-Canada et pour les différentes sociétés de concerts et à l'occasion de différents congrès: FFAO (1991), FQAO (1995), Organ Historical Society (1999) ainsi qu'en Suisse, en France et aux États-Unis.

Enregistrements

retour au menu retour au début

Michelle Quintal received her musical training at the Québec Conservatory of Music in Montréal, at the Geneva Conservatory and at the Vienna Academy of Music in Austria. She was privileged to study organ with Bernard Lagacé, Lionel Rogg and Anton Heiller and the harpsichord with Kenneth Gilbert and Isolde Ahlgrim. She was awarded diplomas in piano and organ by the Québec Academy of Music, a First prize in organ by the Montréal Conservatory of Music and an organ diploma with "honours" by the Vienna Academy of Music. From 1966 to 1970, Michelle Quintal received grants from the Québec Ministry of Education and the Canada Council for the Arts.

From 1971 to 2000, she teached at the Quebec Conservatories of Music particularly in Trois-Rivières. As artistic director in Joliette (1972-1976, 1984-1986), in Repentigny (1984-1989), and in Trois-Rivières (1993-2006), she is an active promoter of Quebec organ music and has published articles in various journals and the second edition of the Encyclopedia of Canadian Music. Over the years, Michelle Quintal was privileged to premiere works by Raynald Arsenault, Pierre-Michel Bédard, Denis Bédard, Claude Beaudoin, Gilles Desrochers, Raymond Perrin¸ Gilles Rioux et Marcel Thompson. She also was a lecturer at various conventions (FQAO 1995, FQAO/RCCO 2000, Pro Organo Mauricie 2000). She co-published, with Roger Barrette, at Editions GID (2015) her essay entitled Bernard Piché, grand maître de l'orgue (Bernard Piché, organ master).

Michelle Quintal has been admitted into the "Panthéon de la musique classique" in 2009. She has been a jury member for organ examinations throughout Quebec and has performed for the French network of the CBC and for various concert societies including the FFAO 1991 Convention, the FQAO 1995 Convention and the Organ Historical Society 1999 Convention, and also in France, in Switzerland and in the United States. She recorded "Orgue en Mauricie" (QUINT S-110103) featuring organ works by Bernard Piché and Raymond Daveluy, and "Orgue et chant sacré en Mauricie" (ATMA ACD2-1013) featuring organ and choral works by Bernard Piché and other composers from the Mauricie region.

Recordings

retour au menu retour au début