Description [Français / English] |
Composition sonore Stop List |
Enregistrements Recordings |
Références Reference |
Retour Return |
Orgue de tribune / Gallery Organ Warren, 1885 / Casavant, Opus 369, 1909 / Hill, Norman & Beard, 1959
|
||
Orgue de choeur / Chancel Organ England & Sons, 1790
[click on the image or here to obtain a larger picture] |
Après la conquête anglaise de 1759, les Britanniques anglicans nouvellement installés à Québec utilisèrent la chapelle des Récollets pour leur culte. À la suite de l'incendie de cette dernière en 1796, des démarches furent entreprises pour la construction d'une nouvelle église. Quelques années plus tard, l'évêque George Jehoshaphat Mountain obtenait la construction de la cathédrale actuelle aux frais de la Couronne. Sise sur le terrain des Récollets, elle est inspirée de l'église St. Martin-in-the-Fields, paroisse du roi George III à Londres. Elle devenait la première cathédrale anglicane en dehors des îles britaniques.
Le clocher s'élève à plus de 47 mètres (154 pi). Il est l'accomplissement des longs mois de travail des officiers du corps des ingénieurs militaires de l'armée britannique, dont le Capitaine William Hall and le Major William Robe sont les maîtres d'oeuvre. Le carillon est composé de huit cloches et est toujours actionné manuellement. Consacrées en 1830, les cloches avaient été fondues par la firme londonnienne Mears and Stainbanck.
Les vitraux triptyques, de style palladien, situés au-dessus de l'autel central ont été fabriqués en Angleterre en 1864 par la compagnie Clutterbuck and Sons. Les vitraux furent expédiés à Québec dans des barils de mélasse pour les protéger de la houle de la mer. La loge royale, située dans la galerie nord, est entourée d'une balustrade de cuivre et contient un trône de couleur bleu royal. Cette loge est est strictement réservée au souverain d'Angleterre ou à ses représentants (le Gouverneur général du Canada ou le Lieutenant-gouverneur du Québec). Le trône de l'évêque est fabriqué de bois. Il est fait d'un orme qui, jadis, avait poussé dans la court nord-est de la cathédrale et tombé lors d'une tempête en 1845.
La cathédrale détient des couvre-autels à caractère historique. Le plus ancien provient de l'Abbaye de Westminster et a servi lors du couronnement du roi Georges III en 1760. Cet élément faisait partie du cadeau du roi lors de la consécration de la cathédrale en 1804. Un couvre-autel bleu et or a été fabriqué à partir de tissu qui décorait l'Abbaye lors du couronnement du roi Georges VI, en 1937.
Les bancs de la cathédrale sont fabriqués de bois de chêne qui, selon la tradition provient de la forêt royale de Windsor. Ils possèdent toujours leurs portes d'antan. Celles-ci jouaient un double rôle. Elles permettaient d'emprisonner la chaleur à l'intérieur des bancs et comme les gens devaient louer un banc pour avoir une place réservée, la porte préservait le caractère privé de l'espace. Cette coutume a été abandonnée en 1899.
L'orgue de tribune
Il fallait pourvoir cette belle cathédrale métropolitaine d'un orgue digne de ce temple. Aussi le Très Révérend Mountain invitait-il son ami, le docteur John Bentley de Norwich, à accepter le poste d'organiste. Lui promettant un emploi au gouvernement, il pourrait veiller à ce que l'orgue soit conçu en fonction de l'édifice. Une commande fut donc adressée à monsieur Thomas Elliot, Artillery Place, Westminster. L'instrument proposé comptait 14 jeux répartis sur deux claviers et demi, sans jeux de pédale, ni pédalier en tirasse. D'après les archives de la cathédrale, le devis apparaissait ainsi:
De ce projet initial, on abandonna la division du Récit. On obtenait ainsi une copie de l'orgue de la cathédrale de Norwich que le docteur Bentley et le Très Révérend Mountain connaissaient bien. Le capitaine William Robe, de l'artillerie royale, qui avait supervisé la construction de la cathédrale, conçut le buffet: un grand meuble pour les tuyaux du grand-orgue et un plus petit, placé devant le grand buffet et sur le rebord de la tribune, pour les tuyaux du positif.
"Le buffet est une de mes conceptions quoiqu'incomplète. La base du grand buffet est apparenté à l'ionique de Vitruvius et les chapiteaux proviennent d'un modèle du temple d'Erecthia à Athènes tels que décrits dans le livre de Blondel maintenant disponible à la bibliothèque de Québec. Les chapeaux temporaires du positif sont ornés de volutes provenant de la même source." (traduction)
Monsieur Elliot livra son instrument sans buffet, quoiqu'il en fit un croquis possible, et donna de multiples informations pour le montage. C'est Thomas Fitzer qui réalisa l'assemblage et l'accord:
"Thomas Fitzer, un mécanicien ingénieux, de son métier un fabricant de chaussures pour femmes de Birmingham... Il érigea l'orgue et l'harmonisa. Il fut, par la suite, embauché à cette fin." (traduction)
L'instrument, qui coûta au total £369, fut inauguré par le docteur Bentley, le 28 août 1804 à la consécration de l'église. Le docteur Bentley occupa le poste d'organiste jusqu'en 1816, date à laquelle Stephen Codman lui succéda. De Norwich également, ce dernier perpétua la même tradition musicale jusqu'en 1852.
"... les services musicaux étaient apparentés à ceux de Norwich, puisque le successeur de Bentley, Stepehn Codman, y était aussi issu. Ils furent discontinués, non parce que les chanteurs étaient moins compétents, mais parce que le personnel de la cathédrale ne comportait pas d'ecclésiastique capable et volontaire pour agir comme premier chantre."
Aux environs de 1845, on décida d'acquérir un nouvel orgue. Il semble que les raisons ne furent pas simplement d'ordre musical. En fait, devant le pourcentage décroissant de la population d'expression anglaise, il devenait évident que le rôle d'une cathédrale anglaise ne pourrait être rempli. On parla même de chapelle de garnison. Dès lors, il devenait primordial d'avoir un instrument capable de supporter une foule et non seulement un chœur.
On pensa vendre le "petit Elliot" à l'église St. Patrick's. Cependant, devant le manque de place dans l'église et l'arrivée massive d'immigrants irlandais fuyant la famine, l'orgue fut cédé à l'église St-Louis de Lotbinière. En 1926, on constate, pour la première fois, quelques petits problèmes mécaniques mais la crise économique et la guerre retardent tout travail. L'instrument demeurera inchangé jusqu'en 1949, année où Casavant Frères le reconstruira en conservant certains jeux d'origine:
Grand-orgue
Le nouvel instrument de la cathédrale, acheté au coût de £847, fut inauguré le 19 septembre 1847; un Bevington, construit en Angleterre; pas de contrat ni de liste de jeux ne subsistent dans les archives. Les seuls détails proviennent de lettres et d'ententes ayant trait à des réparations. Déjà, en 1855, on refuse à Samuel Warren $830 pour refaire les soufflets, ajouter trois ou quatre nouveaux jeux et surélever les tuyaux de la pédale. En 1858, Mr. Gisbonne refait les soufflets, réharmonise les jeux d'anches et déplace les jeux de la pédale vers l'arrière pour $800. Invité par ce dernier à inspecter les travaux, Samuel Warren ne constate aucune amélioration; il n'y trouve qu'incompétence et mauvais travail. En 1862, on refuse à Samuel Warren $150 pour réharmoniser les anches. Un rapport du nouvel organiste, Mr. James Pearce, fait état d'une mauvaise construction sonore, d'un orgue très faux et d'une détérioration graduelle. Ce dernier suggère Samuel Warren pour l'entretien et la réharmonisation des jeux d'anches au coût de $200. En 1869, la Cathédrale paie $194 à l'atelier Warren pour réharmoniser les anches. En 1870, Charles F. Davies, organiste à la St. James Church à Montréal, conseille de ne plus dépenser d'argent sur cet instrument qui n'est plus que ruine et amas de rapiéçage. Il suggère Warren pour fournir un instrument neuf.
En 1873, Samuel Warren propose un devis d'instrument neuf au coût de $7,000. Il ne peut rien tirer du vieil instrument, si ce n'est le buffet, les tuyaux de façade (Double Open Diapason) et peut-être un ou deux jeux. Voici ce qu'il écrit à deux reprises sur cet instrument:
"1870: Si c'est possible, nous ne voulons pas du vieil orgue. En effet, il serait plus intéressant, pour vous, de le vendre tel quel à une église catholique autour de Québec que pour nous de le reprendre. Une église, en quête d'un orgue, vous offrirait un bien meilleur prix que nous le pourrions car nous ne possédons pas l'espace pour l'entreposer." (traduction)
"1873: ... une tonne de métal provenant de la tuyauterie pour laquelle nous vous allouerons un certain prix la livre alors que pour le reste de l'orgue, nous pourrions ou bien vous allouer un prix forfaitaire ou bien vous pourrez le conserver et l'utiliser comme bois de chauffage." (traduction)
À pareille date, John W. Warman, nouvel organiste à la cathédrale, désapprouve le projet de Samuel Warren qui ne tient pas suffisamment compte de ses spécifications. Il est appuyé par W.D. Cambell (marguiller) qui écrit à l'église:
"Il est de mon opinion que la capacité de l'instrument proposé ne serait pas supérieure à celle l'instrument actuel mis à part l'agrandissement du récit et l'ajout de deux ou trois nouveaux jeux de faible valeur. [...] Les spécifications telles qu'établies par Mr. Warman auraient pour effet de le rendre plus expressif et je n'ai aucune hésitation à dire qu'il en résulterait un instrument qui serait meilleur et mieux balancé..." (traduction)
Il ne fait que suggérer Mr. Warman pour réparer l'orgue et prétend que pour très peu d'argent il obtiendrait de meilleurs résultats.
Samuel Warren écrit à l'église pour soutenir qu'il ferait mieux avec son projet … mais la défaveur continue. En 1874, Jean-Baptiste Lapointe, organiste à St-Sauveur, est chargé de remettre l'orgue en bon état de fonctionnement pour $150. L'organiste Henry Bradly fut complètement satisfait du travail et ce n'est qu'en 1885 que Warren sera appelé à mener son projet à terme: 35 jeux répartis sur 3 claviers et pédalier, ne conservant du vieil instrument que le buffet et les tuyaux de façade.
Cet instrument fut complètement refait par Casavant Frères en 1909. On opta pour une traction électro-pneumatique. La plupart de jeux de Warren furent cependant conservés et l'instrument passa de 35 à 45 jeux (50 tirages en faisant appel à une certaine unification). Le buffet fut légèrement agrandi de chaque côté et les tuyaux de façade doublés de tuyaux de parure (chanoines).
En 1926, la console de l'instrument fut déplacée à l'avant de l'église.
En 1959, les maisons Wm. Hill and Son et Norman & Beard entreprennent une nouvelle restauration. Outre une console neuve, les travaux ne se limitent pratiquement qu'à la tuyauterie. L'instrument n'est pas agrandi, sauf à la pédale où l'unification est employée davantage, d'où la nécessité d'ajouter des parties de jeux. Ceux-ci concluent ce qui suit:
"L'apparence externe est demeurée inchangée et ne donne aucune indication quant aux changements internes apportés. Le matériel robuste provenant de l'instrument original a été restauré méticuleusement afin de former une basse solide pour un remaniement sonore complet et imaginatif." (traduction - (Hill, Norman & Beard, facteurs)
Par décision de l'église, on néglige un travail de recuirage et on abandonne le projet d'orgue de choeur, préférant voir la vieille console Casavant retourner à la tribune pour y être installée d'une manière incomplète. Ce dernier instrument fut inauguré par Antoine Reboulot, le 1er octobre 1959.
Simon Dyk et Jacquelin Rochette
L'orgue de choeur
Pour souligner, en 2004, le 200e anniversaire de la cathédrale anglicane Holy Trinity, un orgue historique vient d'être installé dans le choeur de l'église.
L'orgue, construit en 1790, a été installé en 1811 par Sir William Bagshawe, médecin et ami de Haydn, à sa maison de campagne, Oakes Park, dans le Yorkshire. Il était placé dans une alcôve de sa salle à manger, où il est resté jusqu'aux années 1980. Acquis par le collectionneur et mécène ontarien Gordon Jeffries dans une vente aux enchères, il est remonté à London, en Ontario. À la mort de Gordon Jeffries en 1986, la fondation qui s'occupe de placer tous les instruments de sa collection l'offre à la ville de Montréal, qui le fait venir et l'entrepose chez le facteur Hellmuth Wolff. Grâce à un très généreux don anonyme, l'orgue est ensuite acquis par la cathédrale anglicane de Québec en 2004 et restauré par les soins de Wolff et Associés.
L'orgue a été construit par le facteur England & Son, autrement dit par John England et son fils, George Pike England. Il y avait une longue tradition d'orgues de maison en Angleterre, et à cette époque charnière avant l'arrivée massive du pianoforte, beaucoup de familles aisées aimaient orner leurs maisons de ces instruments polyvalents, habillés par des ébénistes dans le style du moment. C'est d'ailleurs grâce à cette mode que quelques instruments d'époque nous sont parvenus intacts, ayant subi moins d'assauts que les orgues d'église.
Les jeux sont les suivants :
Deux jeux de huit pieds, le Open Diapason du 2e Do jusqu'au Fa aigu et le Stopped Diapason, divisé en Bass (du premier Sol jusqu'au Si central) et Treble (du Do central jusqu'au Fa aigu). Ces deux jeux ensemble constituent la base de l'orgue et sont utilisés dans presque tous les mélanges.
Un jeu de quatre pieds, Principal, divisé aussi en basses et dessus, et un jeu de deux pieds, le Fifteenth, qui composent, avec les huit pieds, le plenum de l'orgue.
Trois jeux solistes de huit pieds, à partir du Do central : le Hautboy, jeu d'anche placé dans sa propre boîte expressive; le Dulciana, et le Cornet de trois rangs (2 2/3, 2, 1 3/5), ce dernier jeu étant complété dans le grave par le Sesquialtera de trois rangs pouvant entrer aussi dans le plenum.
L'organiste dispose de trois pédales de fer. Celle du milieu sert à pomper à l'occasion (mais c'est une tâche assez ardue); celle de droite à ouvrir et à fermer la bôite expressive qui contient le hautboy; celle de gauche à enlever (s'ils sont tirés) tous les jeux au-dessus de huit pieds, ce qui permet de passer instantanément de piano à forte.
Benjamin Waterhouse
[cliquer sur l'image ou ici pour obtenir une version agrandie]
After the 1759 British conquest, newly arrived British Anglicans use the Recollets' chapel for their services. Following the 1796 fire in which the chapel was destroyed, steps were taken to obtain the building of a new church. A few years later, Bishop George Jehoshaphat Mountain obtained the construction of the actual Cathedral at the Crown's expenses. Built on Recollets' land, it is inspired by the St. Martin-in-the-Fields Church, parish of King George III in London. It was the first Anglican Cathedral outside the British Isles.
The bell tower - 47 meters (154 ft) high - is the crowning achievement of the Cathedral's builders from the Royal Army's Corps of Engineers, Captain William Hall and Major William Robe. The tower houses a peal of eight bells rung manually and still very much in use. The bells were cast at the foundry operated by Mears & Stainbanck in London, England, and were dedicated in 1830.
The Palladian east window, above the altar, holds early Victorian stained glass made by Clutterbuck and Co. of England. Its panels were shipped to Quebec in barrels of molasses to protect the glass from the toss and swell of the sea. The Royal Pew, located in the north gallery, is surrounded by a brass railing and features a throne, upholstered in royal blue, reserved for the exclusive use of the reigning monarch or his/her representatives (the Governor General of Canada and the Lieutenant Governor of Quebec). The bishop's throne was made from the wood of a majestic elm tree which once stood in the Cathedral yard but was knocked down by lightening in 1845.
The cathedral is home of a fine collection of handcrafted embroided altar frontals. The oldest frontal was made from red damask that was draped in Westminster Abbey during the coronation of King George III in 1760. It was part of the Royal gift to mark the consecration of the Cathedral in 1804. Similarly, a bleu and gold frontal was made from material hanging in the Abbey when King George VI was crowned in 1937.
The original box pews with doors were installed before the automation of wood lamination and the development of the curved backed pew. Tradition has it that the wood tor the pews came from oak harvested in Royal Windsor Forest. The primary purpose of the closed box design was to cut the draft and keep the heat in, on cold Sunday mornings. The practice of renting pews was abolished in 1899.
The Gallery Organ
Now an organ worthy of this nice metropolitan Cathedral had to be provided for. Bishop Mountain invited his friend, Dr. John Bentley of Norwich, to accept the position of organist. Being promised a government job, he was to look after the planning of an organ suitable for the building. An order was placed to Mr. Thomas Elliott, Artilley Place, Westminster. The proposed instrument called for 14 stops divided between two and half manuals with no pedal stop nor pull-down pedalboard. Based uppon archives, the specifications were as follows:
Of this initial projet, the Swell division was withdrawn. The coming instrument was a copy of the one installed in Norwich Cathedral, instrument well known by both Dr. Bently and Bishop Mountain. Captain William Robe, from the Royal Artillery, who had supervised the construction of the Cathedral, designed the organ case: a large piece of furniture for the Great Organ pipes and a smaller one, located in front of the large one and installed on edge of the gallery, for the Positiv pipes.
"The organ case is a design of my own and is yet incomplete, the bass of the large case is moulded from the Ionic of Vitruvius, and the capitals intended for it are from an open network design in the temple of Erecthia at Athens and described in Blondel's work, now in the Quebec library. The temporary caps on the Choir organ gilt with scroll ornaments from the same."
Mr. Elliott shipped the instrument without organ cases, even though he made a rough sketch, and included many detailed informations for the installation. Thomas Fitzer did the installation and the tuning:
"Thomas Fitzer, an ingenious mechanic, by trade a ladies shoemaker from Birmingham… He also set up the organ and tuned it, and was employed for that purpose afterward."
The instrument, which costed £369, was inaugurated on August 28, 1804 by Dr. Bentley on the same day as the consecration of the church took place. Dr. Bently was organist until 1816 and was succeeded by Stephen Codman. Equally from Norwich, the new organist carried on the same musical tradition until 1852.
"…the choral services were paterned on those of Norwich, since Bentley's successor, Stephen Codman, also hailed from there; and they were discontinued not because the singers became less competent, but because the cathedral staff did not always include a clergyman able and willing to act as precentor."
Around 1845, it was decided to buy a new organ. It seems that the reasons referred to were beyond musical nature. In fact, due to the decreasing percentage of English-speaking population, it became evident that the role of English Cathedral could not be met. We even spoke of a garrison chapel. From there, it became of the utmost importance to have an instrument capable of supporting a congregation and not only a choir.
We thought of selling this "small Elliott" to St. Patrick's Church. But due to a lack of space in the church and the massive arrival of Irish immigrants running away from famine, the organ was sold to St. Louis Church in Lotbiniere. In 1926, for the first time, we notice small mechanical problems with the organ but the period of econommic crisis and the war postponed the repair works. The instrument would remained unchanged until 1949 when Casavant Frères would rebuilt it while preserving a few original stops:
Grand-orgue
The new instrument, bought for £847, was inaugurated on September 19, 1847; it was a Bevington, built in England; no contract nor stop list are in the archives. The only details come from letters and agreements concerning repairs. Back in 1855, Samuel Warren was refused $830 for rebuilding bellows, adding two or three new stops and raising the pedal pipework. In 1858, Mr. Gisbonne, for $800 rebuilt the bellows, revoice the reed stops and move the pedal pipework to the rear of the case. Invited by the latter to inspect the work, Samuel Warren observes no improvement, he only saw incompetence and bad work. In 1862, Samuel Warren was refused $150 to revoice the reed stops. A report issued by the new organist, Mr. James Pearce, mentionned the poor tonal construction of the instrument, an out of tune organ and a progressive deterioration. He suggests that Samuel Warren be hired to look after the maintenance and to revoice the reeds for a cost of $200. In 1869, $194 is paid by the Cathedral to Warren to revoice the reeds. In 1870, Charles F. Davies, organist at St. James Church in Montreal, recommends not to spend any more money on the instrument that is in ruins and a pile of patching up. He recommends Warren for building a new instrument.
In 1873, Samuel Warren proposes a new instrument at the cost of $7,000. He can not not anything with the old instrument apart from the organ case, the façade pipework (Double Open Diapason) and may be one or two stops. Here is what he has to say about the actual instrument:
"1870: We will have nothing to do with the old organ if we can possibly avoid it and indeed it would be more in your interests to sell it in the church as it stands to some Catholic Church around Quebec, than for us to take it. A church requiring an organ would be likely to give much better price than we possibly could for we have no room to store it."
"1873: … a ton of metal in the pipes which we will allow you for so much a pound and for the balance of the organ we will either allow you a lump price or you can burn it as so much firewood."
At the same time, John W. Warman, new organist at the Cathedral, is against Warren's project because it does not take into account his own specifications. He is supported by W.D. Cambell (church warden) who wrote to the church council:
"I may express my opinions that the capacity of the instrument would be no greater than that of our present organ with the exception of the enlargement of the swell and two or three additional stops of little value. […] Mr. Warman's specifications would be more expressive and I have no hesitation in saying it would be more perfect and a better balanced instrument…"
He only suggests that Mr. Warman be hired to repair the organ and claims that, for a very small amount of money, we would get better results.
Samuel Warren wrote to the church council to support the fact that he could better with his project... but his disfavour with the church council continues. In 1874, Jean-Baptiste Lapointe, organist at St. Sauveur, is chosen to repair the organ for $150. Henry Bradly, the organist, was completely satisfied with the works and it is only in 1885 that Warren would be called upon to carry on with his project: 35 stops divided between 3 manuals and pedal, retaining only the organ case and façade pipes from the old instrument.
This Warren instrument was completely rebuilt by Casavant Frères in 1909. We decided to change for an electro-pneumatic action. Most Warren stops were retained and the instrument was enlarged from 35 to 45 stops (50 stop knobs calling for some stops unification). The organ case was slightly enlarged on both sides and façade pipes were doubled with dummy display pipes.
In 1926, the console was moved to the front of the Cathedral.
In 1959, the firms of Wm Hill & Son and Norman & Bears were called upon for a new restoration. Apart from a new console, the only work done was on the pipework. The instrument is not enlarged except at the pedal where stop unification is used even more calling for adding portions of stops. The firms commented on the work as follows:
"External appearances remain unchanged and give no hint of the extensive changes within. The robust material of the original instrument has been meticulously restored to form a fine foundation for an imaginative and complete total remodelling. (Hill, Norman & Beard, facteurs)
The church council decided not to go along with the releathering process and to give up on the chancel organ project but rather putting the old Casavant console back on the gallery where it is partially functional. This last instrument was inaugurated by Antoine Reboulot on October 1st, 1959.
Simon Dyk and Jacquelin Rochette
The Chancel Organ
An historical ogran has been inistalled in the chancel, in 2004, to celebrate the 200th anniversary of the Holy Trinity Anglican Cathedral.
The oragn, built in 1790, was installed in 1811 in the country house of Sir William Bagshawe, a physician and a friend of Haydn, in his country house located in Oakes Park, in the Yorkshire. It was located in an alove in his dining room where it stayed until 1980. Bought by the Ontario collector and patron, Gordon Jeffries in an auction, the organ was reinstalled in London, Ontario. When Gordon Jeffried died in 1986, the Foundation charged to place all the instruments in his collection offers it to the city of Montreal who accepts and stores it in orgambuilder Hellmuth Wolff's shop. Thanks to a large anonymous gift, the organ is purchased by the Quebec Anglican Cathedral in 2004 and restored by organbuilders Wolff & Associates.
The organ has been built by organbuilder England & Son, in other words by Johan England and his son, George Pike England. There was a large tradition for house organs in England before the mass arrival of the pianoforte. Many rich families used to have these polyvalent instruments in their house and covered by cabinetmakers in the style of the day. Thanks to this tradition, many instruments reached us without modifications.
The stoplist is as follows :
Two 8' stops: the Open Diapason from the second C to the treble F, and the Stopped Diapason, divided into Bass (from the first G to central B) and Treble (from central C to treble F). These two stops are the foundations of the organ and are used in almost every registration.
A 4' stop: Princiapl, also divided into Bass and Treble, and a 2' stop, the Fifteenth. These stops, with the 8' stops, are the plenum of the organ.
Three 8' solo stops, from the central C: the Hautboy, reed stop located in its own expressive box; the Dulciana, and the Cornet III (2 2/3, 2, 1 3/5). The latter being compled, in the bass, by the Sesquialtera III that can be added to the plenum.
Three iron pedals are available to the organist. The one in the middle is used to occasionnally pump the instrument (it is a very tough job); the one on the right opens and closes the expressive box containing the hautboy, the one on the letft is used to cancel (if they are drawn) all stops over 8', this allows to quickly switch from piano to forte.
Benjamin Waterhouse
Great Organ |
Swell |
|||
---|---|---|---|---|
Double Diapason | 16' | Quintaton | 16' | |
Open Diapason I | 8' | Violin Diapason | 8' | |
Open Diapason II | 8' | Hohl Flute | 8' | |
Geigen Principal | 8' | Salicional | 8' | |
Stopped Diapason | 8' | Vox Angelica | 8' | |
Octave | 4' | Octave | 4' | |
Principal | 4' | Stopped Flute | 4' | |
Spitz Flute | 4' | Super Octave | 2' | |
Twelfth | 2 2/3' | Larigot | 1 1/3' | |
Fifteenth | 2' | Mixture | III | |
Seventeenth | 1 3/5' | Sharp Mixture | II | |
Quint Mixture | III | Fagotto | 16' | |
Mixture | II | Oboe | 8' | |
Trumpet | 8' | Clarinet | 8' | |
Trompette | 8' | |||
Clarion | 4' | |||
Tremulant |
Choir/Positif |
Pedal |
|||
---|---|---|---|---|
Flûte à cheminée | 8' | Open Wood | 16' | |
Quintade | 8' | Open Metal (GO) | 16' | |
Dulciana | 8' | Bourdon | 16' | |
Octave | 4' | 5Dulciana | 16' | |
Wald Flute | 4' | Spitz Principal | 8' | |
Gemshorn | 4' | 1Bass Flute | 8' | |
Nazard | 2 2/3' | 2Gedeckt | 8' | |
Block Flute | 2' | 3Fifteenth | 4' | |
Tierce | 1 3/5' | 1Choral Flute | 4' | |
Sifflöte | 1' | 5Octave Quint | 2 2/3' | |
1Flûte douce | 2' | |||
Mixture (Cornet) | III | |||
Trombone | 16' | |||
4Trumpet | 8' | |||
4Clarion | 4' |
1 | De/From Pedal Open Wood 16' | |
2 | De/From Pedal Bourdon 16' | |
3 | De/From Pedal Spitz Principal 8' | |
4 | De/From Pedal Trombone 16' | |
5 | Emprunt / Borrowing |
Clavier manuel |
||
---|---|---|
Open Diapason | 8' | |
Stopped Diapason | Basses / Dessus (Treble) | 8' |
Principal | Basses / Dessus (Treble) | 4' |
Fifteenth | 2' | |
Sesquialtera | Basses | III |
Cornet | Dessus (Treble) | III |
Hautboy | Dessus (Treble) | 8' |